Techniek als middel
22/12/21 17:16 Inzichten
Door veel te schilderen krijg je de techniek dusdanig onder de knie dat je alle nuances die je ziel tot uitdrukking wilt brengen, kunt tonen. Op deze manier staat dan de techniek in dienst van de ziel. Een goede techniek is niet zozeer objectief te meten: het is de beheersing van de materialen die je in staat stelt om meesterschap te bereiken; meesterschap volgens jouw eigen maatstaaf. Hoe meer meesterschap, des te meer je kunst een reflectie is van jou.
Ik merk aan mezelf dat er steeds verdere verfijning plaatsvindt in de beheersing van mijn materiaal. Er is een onophoudelijk verlangen mijn schilderijen steeds interessanter per vierkante centimeter te maken. Op deze manier wordt een schilderij steeds meer een stoffelijke uitdrukking van alle nuances van mijn ziel. Waar houdt dit op? Misschien als binnen dit medium alle voor mijn relevante mogelijkheden tot uitdrukking zijn gebracht? Dan kan ik stoppen (zoals ik met muziek heb gedaan) en wellicht dient zich dan weer een ander medium aan? Ik heb in mijn leven nooit vastgehouden aan een structuur en je weet nooit wanneer je binnen een bepaalde vorm alles hebt ontdekt waar de ziel naar verlangde...
Voorlopig blijf ik echter door kliederen (nee, ge moet er niet meer van make!) omdat er nog steeds schakeringen van mijn essentie zich in de materie willen ontvouwen.
Tips & Tricks: marmereffecten
In bovenstaand schilderij heb ik met paletmes verdikte verf opgezet in zowel donkerblauw als bordeauxrood. Bij beiden heb ik vervolgens een lichte kleur ingezet die voor een marmerachtig effect zorgt. Dit effect verkrijg je als de eerste, dikke laag minder vloeibaar is dan de verdunde verf die je er inbrengt (met bv een paletmes). Als je met olieverf werkt kun je dit effect verkrijgen door de verf met impasto (dikke pasta van bv. Artisan) en fast drying medium te mengen (bv. Artisan). De impasto zorgt dat het stevig blijft, een 3D-effect geeft en niet te veel uitvloeit en de fast drying medium zorg ervoor dat het toch voldoende 'nat' blijft. Breng aan met paletmes en maak dan een nieuwe kleur aan maar meng deze alleen met fast drying medium. Laat deze vanaf het paletmes in de eerste laag lopen.
In het schilderij hieronder zie je ook een soortgelijk effect maar dan met vloeibare verf in gesso. Je mengt dan eerst gesso met water tot een stroperig geheel en voegt een beetje kleur toe (bv acryl-of plakkaatverf). Giet dit over het oppervlakte van het doek. Dan neem je een niet-olieverf (bv acrylverf, plakkaatverf) en meng deze met water (of neem een vloeibare acrylverf of inkt) tot deze waterachtig is een trek met een paletmes strepen van deze verf erdoorheen. Sproei evt. met water om de verf uit te laten lopen. Je kunt ook bister gebruiken en op de gesso strooien: deze gaat vanzelf vloeien.
Samenvattend kun je stellen dat wanneer je marmer-effecten wilt verkrijgen dat de eerste of dragende laag minder vloeibaar dient te zijn dan de verf die je er in laat lopen. Experimenteer met verschillende mediums die je door de verf mengt om meer verschillende effecten te verkrijgen.
November 2024
October 2024
September 2024
August 2024July 2024
June 2024May 2024
April 2024
March 2024
February 2024
January 2024December 2023
November 2023
October 2023
September 2023
August 2023
July 2023
June 2023
May 2023April 2023
March 2023
February 2023
January 2023
December 2022November 2022
October 2022
September 2022August 2022
July 2022
June 2022May 2022
April 2022March 2022
February 2022
January 2022
December 2021November 2021
October 2021
September 2021
August 2021July 2021
June 2021
May 2021
April 2021
March 2021
February 2021
January 2021
December 2020
November 2020
October 2020
September 2020
August 2020
July 2020