2017

Signalen

Lamat mailchimp Eerder dit jaar kreeg ik van een cursiste een tas met hele interessante materialen. Het waren materialen van het merk Powertex. Daarnaast zaten er twee mini-doekjes bij waar het materiaal op aan was aangebracht. Ik was meteen gefascineerd maar besloot de doekjes in mijn atelier neer te leggen en de rest van de materialen op te bergen. Maar de doekjes bleven me trekken en de 'Stone Art’ effecten die ze lieten zien bleven me boeien. Langzaam groeide het idee om weer met aardse materialen te gaan werken, iets wat ik heel wat jaren geleden vaak deed: ik werkte veel met serpentijn-en speksteenpoeder, klei en structuurpasta; allen uiteraard in combinatie met de flow van het water (zie boven).

Ik had bewust de materialen die ik had gekregen een tijd gelaten voor wat het was omdat ik eerst wilde voelen of het iets voor mij was. Als mens komt er veel op je af qua info en ook in de schildersmaterialen kun je verzuipen. Als creatieve ziel blijft het belangrijk open te blijven voor hetgeen jouw eigen hogere intelligentie je aanbiedt. Ik heb vaak het gevoel dat ik iets niet zelf verzin maar vooral als een kanaal dien. Hier een aantal tips om te herkennen of 'iets' voor jou bedoeld is:

  • vaak komt het onverwachts als je er niet mee bezig bent; je hebt dus niet hoeven zoeken!
  • hoe voelt het ontwerp aan van bv. een website, verpakking of materiaal? Als je er geen 'klik' mee hebt kun je het laten voor wat het is.
  • zijn er andere 'toevalligheden' rondom hetgeen je overweegt of is aangeboden, zoals: je ziet de kleur van het product of bedrijf in een keer overal. Of: mensen beginnen uit zichzelf over het onderwerp tegen je te praten.
  • Hetgeen je is aangeboden spreekt je op meerdere niveaus aan: bij nader onderzoek is het product niet alleen fijn in gebruik, maar ook milieuvriendelijk en erg licht van gewicht zoals bij Stone Art en Powertex het geval blijkt te zijn. Helemaal op maat dus voor mij....

Nu ik met de Stone Art heb gewerkt en zeer enthousiast ben, heb ik besloten weer cursussen te geven in schilderen met materie. Ik hou er zelf van als een soortgelijk schilderij de volgende eigenschappen bezit: het combineert verschillende materialen en vormt toch een eenheid, er is een zekere gelaagdheid aanwezig en er dient een duidelijke afdruk/eigenheid van de maker te zien zijn (dit kan bv. een zelf ontworpen of uitgekozen symbool zijn zoals het Maya-zegel van bovenstaand schilderij) .

Ik ben nu aan het onderzoeken hoe ik Stone Art, zand gieten (in verf) en evt. marmermeel kan combineren met elkaar. In het voorjaar (waarschijnlijk maart) zal de cursus (twee a drie dagdelen) starten in mijn eigen atelier op een maandag of zaterdag, vroeg in de middag. Details volgen nog van dit nieuwe hoofdstuk.

Wil je op een lijst van geïnteresseerden komen te staan? Stuur me dan even een mailtje en ik hou je op de hoogte van het hoe en wanneer van de
ze cursus.

steen smaragd mailchimpStone Art mailchimp
Een fictief stukje steen van smaragdgroen en zilver

Tips&Tricks

Wanneer ik met verschillende structuren werk gebruik ik andere verfsoorten dan olieverf, meestal acrylverf, plakkaatverf en pigmenten. Eventueel werk ik dit af met nog een laagje olieverf. Om de olieverf goed te laten hechten kun je transparante gesso gebruiken van bv. Liquitex die je met een roller over de verfsoorten er onder, aanbrengt. De niet-olieverfsoorten meng ik eerst met een acrylmedium (vloeibaar dus geen gel of iets anders) en vervolgens met water totdat het de juiste dikte heeft bereikt om het te kunnen laten vloeien. Het medium is belangrijk om er voor te zorgen dat de verf goed hecht aan het doek. Ook de pigmenten kunnen met het medium gemengd worden. Op deze manier kun je zelf bepalen hoe sterk de kleur wordt van je (water)verf. Wil je bv. iets zwaars zoals een stuk steen op het doek plakken? Dan werkt een standaard acrylgel heel goed omdat deze ook goed als lijm dienst doet.


Murielle af mailchimp Marieke mailchimp 17.57.53

Muriëlle’s Magic & Marieke’s Universal Solar Seal










Comments

Verborgen betekenis

Toen ik afgelopen voorjaar langere tijd worstelde met gezondheidsklachten (die nog steeds niet helemaal genezen zijn), vroeg ik me af wat er eigenlijk op een dieper niveau aan de hand was. De vraag bleef een tijdje onbeantwoord in de lucht hangen totdat ik een aantal dagen later vermoeid en somber naar het schilderij keek dat al een paar jaar voor mijn bed hangt. En in één keer zag ik het: de Feniks! Het lichte geel tussen het verder groene schilderij beeldde overduidelijk dit symbool uit van wederopstanding. Ik zag het nieuwe ik dat voorkomt uit de as van het oude. Ik was perplex: waarom had ik het nooit eerder gezien? Al die tijd vond ik het schilderij maar niks en had het al lang afgekeurd maar nu sprak het als nooit te voren. Ik voelde vanaf dat moment dat het ziek zijn een dieper betekenis had en zou helpen mijn oude ik verder los te laten.

In de lessen gebeurt het ook af en toe ook dat een cursist onbewust een beeld schildert dat pas later gezien wordt. Zo schilderde een vrouw ooit een foetus die pas later opviel. Dat was relevant voor haar en hielp haar bij het verwerken van een miskraam uit het verleden. Dit is het mooie van schilderen zonder resultaat in het achterhoofd. Dit geeft ons de kans onbelemmerd door te laten komen wat de ziel wil manifesteren. Ieders ziel staat namelijk te popelen zich met de vrijheid van een kind uit te drukken in deze wereld. En zoals je ziet levert dat vaak iets anders op dan je verwacht..

FeniksMailchimp2FeniksMailchimp

blauwigebewerkt mailchimp

Toos mailchimp DSC01050

Toos en d’r Indianen kleuren....tweede laag. Demo bij Van Beek Eindhoven (dinsdags+vrijdags cursusdagen)

Comments

Twijfel

Wanneer er twijfel insluipt tijdens het creatieve proces wat vertelt ons dat dan? Ik zelf loop hier af en toe nog tegen aan. Vragen als: schilder ik wel wat ik eigenlijk wil schilderen? Moet ik niet switchen van techniek? Is het wel mooi genoeg? (er is ook altijd wel een schilder die je mooier werk vindt maken! ). Bij nader onderzoek ontdek ik dan dat het vaak eigenlijk gaat om twijfel aan mezelf en mijn eigen pad. Bij intuïtief schilderen kan niemand jou vertellen of het goed is. Er is geen goed, alleen datgene wat je op dat moment voelt. De keuzes dienen door jou gemaakt te worden.

Twijfel komt vaak om de hoek kijken wanneer we de stem van ons authentieke zelf horen. Niet alleen is er veel lef nodig om die stem kost wat het kost te volgen maar het is soms ook erg lastig om te bepalen welke stem waar vandaan komt. Is het massabewustzijn dat spreekt of ben ik dat? Wat te kiezen? Wanner je steeds bewuster wordt dan kom je regelmatig in conflict met het verstand omdat deze de keuzes simpelweg niet kan begrijpen. Je hebt bijvoorbeeld de drang om gemalen boomschors te mengen met acrylgel en het verstand zegt: wie zit daar nou op wachten? Is dat wel mooi? Slaat dat wel aan? Enz…..

Wanneer je twijfelt hoe verder te gaan tijdens het schilderen en het lukt maar niet de juiste keuze te maken, doe dan gewoon iets! In het leven gaat het naar mijn mening in eerste instantie ook niet over welke
keuze je maakt maar wie je bent in die keuze. Als je te veel waarde hecht aan de juiste keuze, hecht je te veel waarde aan een bepaald resultaat in deze fysieke werkelijkheid. Terwijl geluk vooral te maken heeft met wie je bent in deze werkelijkheid ongeacht wat zich manifesteert als gevolg van een keuze. Boomschors met gel op een doek smeren met je blote handen kan een heerlijke ervaring zijn……en het vervolg…….dat zien we dan wel weer.

Kunst maken..DSC00968
DSC00953

Data cursus in september op vrijdagmiddag:

Groep 1: 8-9, 22-9, 6-10, 20-10, 3-11, 17-11.
Groep 2: 15-9, 29-9, 13-10, 27-10, 10-11, 24-11.

Data cursus in september op dinsdagavond:

Data: 12-9, 26-9, 10-10, 24-10, 7-11, 21-11.
Comments

Creatief verstillen in de flow

Een wens die ik al langer koester is om in lesvorm het schilderen te combineren met inzichten rondom persoonlijke en spirituele groei. In juli en augustus zal ik samen met Eliane Kunnen (Bewustzijns-en Loopbaancoach/Trainer Levenskunst) in de prachtige tuin van Sabine Berghs (mede-organisator/coördinator) een drietal workshops geven. Onder leiding van Eliane zullen we d.m.v. verschillende technieken ontdekken wat bij ieder van de deelnemers een thema is wat op dat moment actueel blijkt te zijn. Met dit thema in ons achterhoofd gaan we daarna schilderen waarbij we kijken hoe dit zich uit en evolueert gedurende een maand tijd waarin de drie lessen plaatsvinden. Een aantal aspecten zijn daarbij interessant:

-Evolueert het thema verder in een nieuwe richting?
-Hoe uit zich het thema in het schilderproces en in het schilderij zelf?
-Wat is er aan Zelf-kennis opgedaan aan het einde van deze verstillende, creatieve rit?

De reeks workshops vinden plaats in het Belgische Overpelt in een hele grote tuin waar, naast heel veel leven, tal van mooie plekjes zijn om in stilte te werken. Er zijn nog een vier plaatsen beschikbaar (max. 8 deelnemers), dus bij interesse ben er snel bij. Data, prijs enz. zie
cursus.

IMG-20170616-WA0002IMG-20170613-WA0024IMG-20170613-WA0037IMG-20170616-WA0013IMG-20170616-WA0003


Comments

Links en rechts

Eerder dit jaar schreef ik een stukje over balans en disbalans in mijn nieuwsbrief. Dit keer wil ik het over de balans hebben tussen linker-en rechterhersenhelft, oftewel structuur versus intuïtie. Vooral bij het schilderen van abstract werk gebruiken we alle twee de delen: met links passen we techniek toe en rechts voedt de creativiteit. Bij Flowpainting is de techniek van belang om de verf op een intuïtieve manier de kunnen laten stromen op je eigen creatieve wijze. Het schilderen helpt je om beide hersenhelften te gebruiken en in balans te houden. Wanneer we in ons dagelijks leven een intuïtieve inval hebben, hebben we ook een techniek of aardse structuur nodig om deze in te gieten. Daarom loont het om bij bv. het schilderen door herhaling de techniek goed in de vingers te krijgen zodat je zo nauwkeurig mogelijk wat je intuïtief voelt kunt uitdrukken in de stof.
Voor een heel intuïtief, rechterhersenhelft persoon is het niet altijd even makkelijk om wat er intern gevoeld wordt adequaat in deze aardse dimensie uit te drukken. Deze maatschappij reageert vaak afwijzend tegenover de intuïtie omdat zij gebaseerd is op de structuur van de linkerhersenhelft. Voor hun is het dan ook belangrijk een aardse structuur te vinden die is afgestemd op hun intuïtie (de twee hersenhelften die samenwerken) i.p.v. een maatschappelijke structuur die nergens op is afgestemd. De linkerhersenhelft dient namelijk in dienst te staan van de rechterhersenhelft en niet geïsoleerd te opereren; zo kunnen we bv. de energie die we voelen uit andere dimensies (intuïtie) aarden via een boom (techniek), energie die we overnemen van andere mensen of apparaten (empathie/gevoel) zuiveren door de juiste oefening (techniek).
Wanneer we als maatschappij ons niet dienstbaar op gaan stellen richting de intuïtie, worden veel mensen onterecht als adhd, autist of gewoonweg gek bestempeld. Ikzelf ben de laatste maanden met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik meer had kunnen doen om de juiste aardse manier te vinden om hier lichamelijk in deze dimensie goed te kunnen functioneren. Om beter alle energieën die ik overneem te zuiveren en te kanaliseren. Mijn lichaam hapert nu maar net als bij het schilderen wordt iedere probleem omgezet in schoonheid wanneer de oplossing zich aandient.
DSC00915Foto Leny2
DSC00927

Tips&Tricks

Om bij het thema te blijven van techniek versus creativiteit wil ik het deze keer hebben over 'materialen'. Regelmatig zie ik mijn cursisten worstelen met het grote aanbod aan kunstenaarsmaterialen van tegenwoordig. Als creatieve geest wil je vaak nieuwe materialen proberen. En dit is natuurlijk ook boeiend zeker ook omdat er steeds meer materialen op de markt komen die de grens verleggen van wat mogelijk is. Zo heb je transparante en zwarte gesso en zelfs een primer waarmee je kunt aquarelleren met aquarelverf op echt doek! Je hebt een heel scala aan structuurpasta's en natuurlijk super veel verf-mediums. Maar als de nadruk te veel op creativiteit ligt en te weinig op techniek dan sluipt het 'gevaar' er in dat mogelijkheden van de materialen niet genoeg worden uitgediept. Dan gebruik je ze al snel zoals iedereen dat doet. Wanneer je dieper in de materialen duikt, dan ontvouwen zich nieuwe creatieve mogelijkheden die je van tevoren vaak niet voor mogelijk hield. Zelf deze mogelijkheden ontdekken is niet alleen leuk maar geven je kunst ook een individuele twist!


Comments

Blokkade of stroming?

In dit artikel wil ik het hebben over creativiteit en planetaire veranderingen. Hoe zijn deze in godsnaam aan elkaar gelinkt, Eelke-peelke? Als we om ons heenkijken dan zien we steeds meer chaos in de maatschappij. Deze wordt veroorzaakt omdat de planeet bijna continu gebombardeerd wordt met hoogfrequente energie. Deze energie is als het ware de 'wake-up call' voor de mensheid en de komst ervan werd eeuwen geleden al door oude culturen voorspeld. Deze trilling haalt onze angsten en diepste emoties naar boven en niet iedereen heeft de tools om daarmee om te gaan. Het gros van de mensheid projecteert deze emoties nog buiten zichzelf en gaat het gevecht aan met de wereld 'daarbuiten'. Maar wanneer we besluiten deze emoties zonder oordeel te aanschouwen en aanvaarden, gebeurt er iets moois: onze levensenergie gaat stijgen naar ons hart, door sommigen ook wel de zetel van de ziel genoemd. Wanneer genoeg energie naar het hart stroomt begint onze ziel (of ons ware zelf) als het ware te ontwaken en voelt zij haast een onstuitbare drang zich uit te drukken. En zo zouden we precies creativiteit kunnen definiëren. Dan rijst de vraag of we ons nog druk willen maken over wat 'daarbuiten' gebeurt op het moment dat we zelf snappen hoe we onze blokkades niet buiten onszelf hoeven uit te leven en steeds dieper in creativiteit af kunnen dalen.

AnelliMailchimpEeltjeMailchimp


Tips&Tricks

Omdat creativiteit sterk verbonden is met wie we zijn, dienen we ook in ons zelf te kijken wanneer er een gebrek aan is. Waar zit de energie-blokkade en hoe projecteer je die buiten jezelf? Wanneer we onze aandacht afhalen van het 'probleem' dat zich buiten onszelf heeft gemanifesteerd en de blokkade in ons zelf zonder oordeel gaan voelen, gaat de energie weer stromen. En dit levert niet alleen de creativiteit op van de ziel die het 'probleem' oplost, maar ook een beter contact met de ziel waardoor creativiteit steeds meer een constante wordt.

Wit
Welke kleur drukt beter het zuivere bewustzijn uit waarmee we onszelf kunnen aanschouwen, dan wit? Wanneer we wit mengen met een andere kleur wordt de kleur zachter. De sterke stimulans van de kleur wordt teruggedrongen. Je zou ook kunnen zeggen dat het pure bewustzijn de emoties en hun impact verzwakt. Er zijn twee soorten wit die beiden iets anders doen wanneer ze met een andere kleur worden gemengd: Titanium wit vreet als het ware de kleur op en verzwakt hem maar maakt de menging wel feller. Zinc wit (ookwel mixing white genoemd) maakt de kleur een tint lichter maar het resultaat is minder fel.
Comments