2016

Je eigen ruimte

Ik geef sinds 2004 schildercursussen en het 'Universum' heeft keer op keer gezorgd voor continuïteit daarin. Iedere keer wanneer op een locatie de cursus geen doorgang meer kon vinden, werd me weer een andere plek aangeboden. Het werd me op een gegeven moment duidelijk dat creativiteit voor mij geen hobby meer kon zijn en dat de waarde van creativiteit naar buiten gebracht mocht worden. Creativiteit verbindt ons met onze ziel dus hoe kan het zo zijn dat we er soms zo weinig aandacht aan besteden? We hebben wel tijd en geld over voor verre vakanties (soms een vlucht van ons zelf en ons dagelijks leven?) en het verzuipen in de materie maar we spenderen te weinig tijd aan het voeden van wie we werkelijk zijn. De ziel in zijn puurste vorm is creatief, dus niet creatief zijn is een nogal ziel-loos bestaan leiden.

Tijd en ruimte indelen in je leven, en als het moet ook letterlijk een ruimte reserveren in je huis voor creativiteit, is een must als je het mij vraagt. En het maakt niet uit wat het is al stapel je dode muizen op elkaar of maak je van gesmolten Lego-blokjes een voetbal. Als dat is waar je passie ligt dan klopt het (maar je kunt natuurlijk ook creatief je kinderen opvoeden, of koken of je zaak runnen).

Ik hoor van veel cursisten dat als ze geen creatieve plek hebben ze ook niet zo snel beginnen. Dus mijn advies: reserveer een kamer voor creativiteit of een hoek in de kamer waar het gros al klaarstaat zodat je snel kunt beginnen. In mijn geval misschien wat extreem want, zoals onder te zien; ik heb geen huiskamer meer alleen een atelier. Maar ja, mijn gevoel zei dat het zo moest en ik heb er geen seconde spijt van!

Atelier2 mailchimpAtelier mailchimp

Tips & Tricks

Voor schilderen geldt natuurlijk dat als je een ruimte kiest het licht uit het noorden het beste is. Dit komt omdat dit licht over de gehele dag min of meer hetzelfde blijft. Natuurlijk licht geeft ook het beste weer hoe kleuren er echt uitzien maar je kunt natuurlijk ook een daglicht lamp aanschaffen. Er zijn staande lampen, voor aan de ezel en daglicht tl's. Overigens heeft olieverf het ultraviolette deel van daglicht nodig om te drogen dus voor een goede droging zet ik mijn schilderijen altijd in voldoende daglicht.





Comments

Alles bestaat al

Een van de belangrijkste aspecten van het schilderproces is afstemming. Afstemming waarop? Op het schilderij dat gemanifesteerd gaat worden. Dit schilderij bestaat namelijk in mijn ogen al. Zoals zovele potentiële schilderijen. Misschien wel een oneindig aantal. Het schilderij bestaat al in een andere dimensie. De truc is om het als het ware te 'downloaden' naar deze stoffelijke dimensie. Het gemanifesteerde schilderij zal altijd een reflectie zijn van het bewustzijn dat de kunstenaar heeft op het moment van schilderen. Hoe hoger het bewustzijn, des te meer het schilderij een uitdrukking en afspiegeling zal zijn van de pure ziel of het authentieke zelf van de persoon. Verkeren we in disharmonie tijdens het creatieve proces, dan zal het schilderij meer een afspiegeling zijn van het ego: we trekken met onze trilling een beeld aan uit de quantum-soep die dat uitdrukt. Overigens vind ik hier niets mis mee: rauwe onderdrukte emoties zoeken een uitlaatklep en creativiteit is een perfect middel daarvoor. Een schilderij kan daarom ook heel confronterend werken. Het is een in verf uitgedrukte bewustzijnstoestand die we niet zo maar kunnen negeren. Het is een spiegel die laat zien wie we op dat moment waren. En deze spiegel vraagt ons als het ware na te gaan wie we graag zouden willen zijn en wat we vanuit dat 'zijn' willen creëren.

DSC00798

Tips & Tricks

Het is een goed idee om na te gaan hoe je je werkelijk voelt wanneer je besluit te gaan schilderen. Ik raad aan om niet het hoofd te laten bepalen dat er die dag geschilderd moet worden. Voel eerst welke emoties er misschien die dag sterk aan de opervlakte aanwezig zijn. Dienen deze eerst doorvoeld te worden of laat je ze een rol spelen tijdens het schilderproces? Wat wil je manifesteren? Het ego of het authentieke zelf in je schilderij?

Wat is een mislukt schilderij? Ik zou zeggen: een materialisatie van een beeld dat niet resoneert met wie je werkelijk bent. Ga dan eerlijk na of het die dag goed voelde om te schilderen of dat het hoofd dit zei. Dat noem ik afstemming. Hoe dit te fixen? Laat in het geval van olieverf het schilderij een half jaar tot een jaar drogen en zet daarna met de roller een paar nieuwe lagen gesso op. (goede gesso van bv. Talens). Dit heeft voor mij altijd prima gewerkt. En begin opnieuw aan de reis!





Comments

Muziek en schilderen

Tijdens mijn cursus draai ik altijd muziek op de achtergrond. Deze bestaat uit mijn eigen composities en o.a. die van ambient-grootheden Robert Rich, Steve Roach en Oöphoi. Het ambient genre is niet wijdverbreid bekend maar wint steeds meer aan terrein omdat, naar ik vermoed, steeds meer mensen geestelijk vermoeid beginnen te worden van de eindeloze noise en herhaling van sommige hedendaagse muziek. Deze stijl kent geen coupletten en refreinen, bestaat uit organische klanken en de aard van het geluid speelt een belangrijker rol dan compositie en melodie. Hoewel veel cursisten niet eens altijd doorhebben dat mijn muziek opstaat is het verschil duidelijk merkbaar wanneer ik popmuziek opzet: de onrust neemt toe en cursisten beginnen meer met elkaar te praten en verliezen meer en meer het contact met de essentie van hun ziel. En dit contact is nu net zo essentieel tijdens intuïtief schilderen; op deze manier voel je aan wat de volgende stap is in het proces. Ambient muziek (en vele andere stijlen) helpt je het contact met je ware zelf terug te vinden, voorbij het ego, en daarom is het zo'n ideale partner van het schilderen.

Afgelopen maand heb ik mijn derde solo album uitgebracht getiteld 'The Observer’. Heerlijk muziek om op te schilderen of om mee door een bos te wandelen. Beluister en download het album op
Bandcamp of stuur mijn een mailtje als je hem op cd gebrand wil hebben (kosten €10 incl. artwork voorkant, excl. verzendkosten).

DSC00622 mailchimp

Comments

Schilderen is je leven in het klein

Stroming van energie is zó belangrijk. Wanneer onze energie vastzit wordt dat weerspiegelt door ons dagelijks leven dat vast zit. Wanneer het leven een sleur wordt, wordt het tijd de levensenergie een impuls te geven. Bij veel cursisten die bij mij komen is dat al aan het gebeuren (door natuurlijke evolutie) maar dient er eerst nog controle losgelaten te worden om deze stroom goed op gang te laten komen. De controle is als een rotsblok dat de stroom blokkeert. Maar met het loslaten van controle ontstaat ook de angst voor fouten. Wat als het schilderij mislukt? Of in ons dagelijks leven: wat als ik de verkeerde beslissing maak? Kan ik mijn gevoel wel vertrouwen? Laat ik eerst nog even nadenken. Creatief bezig zijn biedt ons de kans om gevoelsmatige keuzes te maken en te ontdekken dat deze blijken te kloppen voor ons. Als we dat met schilderen kunnen dan kunnen we ook in ons dagelijks leven meer gaan vertrouwen op ons gevoel. En ook zien dat het daar uiteindelijk klopt!


Deze zomer gaan we weer flow-en tijdens de minicursus. In september start ook de volledige cursus van zes lessen weer.


DSC00644DSC00611
Comments

Expo Calcutta

In juni zal mijn werk voor het eerst te zien zijn in India. Ik heb hier speciaal werk voor gemaakt. Dit keer zonder mijn vertrouwde structuurpasta daar de schilderijen van het frame zijn gehaald om opgerold te kunnen worden om per koker te worden vervoerd (door het oprollen zou de structuurpasta gaan barsten). In totaal heb ik vijf werken opgestuurd en deze worden daar door ‘inlijstmannetjes’ weer op spielatten gezet en voorzien van lijst.

12814228_1227362893958594_1697289401928454655_n kopie


Comments

Koningsdag in the flow

Met Koningsdag zal ik weer demonstreren voor de deur van Van Beek Eindhoven. Let it flow: weinig oranje maar veel koningsblauw...

IMG_5779-1IMG_5775-1
Comments